Wydawcy postanowili przekonywać rząd, że należy dotować prasę, bo jest ona dobrem narodowym.
A przecież rząd wie to od dawna: kupił już Polska Press, dotuje "Gazetę Polską", "Sieci" czy "Do Rzeczy".
Lepszego dnia,
Redakcja
Ruch SA wypowiada umowy wydawcom lokalnym i żąda dodatkowej opłaty za dystrybucję
Ruch SA wysyła wydawcom lokalnym maile z informacjami o wypowiedzeniu umowy na dystrybucję gazet - wynika z informacji "Presserwisu". - Wydawcy lokalni już teraz pracują na granicy swoich możliwości - ostrzega Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy. Następne wypowiedzenia mają w najbliższych dniach trafiać do kolejnych wydawców.
Tylko w wtorek Ruch wypowiedział umowę dystrybucji sześciu gazetom lokalnym - maile z taką wiadomością odebrały "Gazeta Radomszczańska", "Tygodnik Starachowicki", "Tygodnik Konecki", "Tygodnik Skarżycki", "Nowiny Raciborskie" i "Nowiny Wodzisławskie". Wypowiedzenia dotarły do wydawców mailem. Z naszych informacji wynika, że podobne listy będą wysyłane do kolejnych wydawców, którzy nie odpowiedzieli na wcześniejsze wezwania Ruchu.
Andrzej Andrysiak, wydawca "Gazety Radomszczańskiej", tłumaczy, że jeszcze w kwietniu wydawcy otrzymali zawiadomienia o tym, że Ruch chce wprowadzić dodatkową opłatę w wysokości 15-20 groszy za każdy egzemplarz gazety wprowadzony do sprzedaży. Większość wydawców nie odpowiedziała na te pisma, uznając, że to propozycja niepoważna - taka opłata, czyli wprost podwyżka kosztów dystrybucji, byłaby dla wydawców zabójcza.
Dziś wydawcy zostawiają w Ruchu średnio ok. 43 proc. przychodu ze sprzedaży każdego egzemplarza gazety. Przy średniej cenie 3,50 zł to ok. 1,50 od każdego egzemplarza.
Podwyżka ceny dystrybucji gazet o 15 groszy od egzemplarza oznacza, że wydawcy, którzy mają zwroty na poziomie 30 procent, muszą liczyć się z podwyżką ceny egzemplarzowej o minimum 25 groszy na egzemplarzu. Trzeba bowiem dostrzegać, że dodatkowa opłata dotyczy każdego egzemplarza w obrocie, a nie tylko egzemplarza sprzedanego.
- Ruch złożył nam "propozycję nie do odrzucenia" na 20 groszy od egzemplarza. To nie do przyjęcia - mówi Arkadiusz Gruchot, wydawca "Nowin Raciborskich" i "Nowin Wodzisławskich".
Według szacunków Gruchota wydawnictwo musiałoby przerzucić koszty na czytelnika, co jest biznesowo niemal niemożliwe. - Gazeta to nie jest towar pierwszej potrzeby, pierwsza więc zostałaby wyrzucona z koszyka na zakupy - zauważa. - Gazety lokalne i tak podniosły ceny w ciągu ostatniego kwartału, co było związane ze wzrostem cen energii i papieru. Teraz Ruch każe nam płacić nie za efektywność sprzedaży, ale nawet za to, co się nie sprzeda.
Wydawcy twierdzą, że decyzja Ruchu może mieć podłoże polityczne. Chodzić może o to, że tytuły lokalne - na ogół tygodniki - konkurują z codziennymi wydaniami tytułów regionalnych należących do Polska Press, czyli do Orlenu. A przecież Ruch SA w 65 procentach także należy do PKN Orlen.
- Ruch od pewnego czasu usiłuje przekonać wydawców do dodatkowej opłaty za dystrybucję. Opłaty, która nie jest w jakikolwiek sposób uzasadniona - mówi Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy. - Nie rozumiemy ani przyczyn jej wprowadzenia, ani sposobu jej naliczania. Prosiliśmy Ruch o wyjaśnienia, ale do tej pory ich nie otrzymaliśmy.
IWP zaopiniowała żądania Ruchu jako nieuzasadnione i wskazała, że mogą one zaszkodzić nie tylko wydawcom, ale też samemu dystrybutorowi. Innymi słowy mogą tylko chwilowo poprawić kondycję finansową Ruchu, a jednocześnie drastycznie pogorszą sytuację wydawców. - Wydawcy lokalni już teraz pracują na granicy swoich możliwości - zauważa Marek Frąckowiak.
Arkadiusz Gruchot zastanawiał się już nad własną siecią dystrybucji gazety. Część gazet lokalnych w Polsce ma już sieci własne - w sklepach czy punktach usługowych. Głównie na terenach, gdzie jest mniejsza gęstość zaludnienia i gdzie dużym dystrybutorom już dawno nie opłacało się operować. - Problem w tym, że punkty, w których moglibyśmy sprzedawać gazety, też znikają. Coraz mniej jest przecież lokalnych sklepów czy piekarń - zauważa Gruchot.
Ruch SA potwierdza, że wysyła maile, ale nie widzi i nie ocenia zagrożeń dla istnienia prasy. - Ruch prowadzi działalność, w której opiera się wyłącznie na biznesowych przesłankach. W przypadku niektórych umów koszty ich wykonywania przekraczają osiągane przychody - mówi Marta Turowska-Wojtczyk z biura prasowego Ruch SA. - Podjęliśmy próby renegocjacji warunków, ale zostały one odrzucone przez wydawców. Podkreślamy, że nie wykluczamy dalszej współpracy pod warunkiem, że jej warunki będą satysfakcjonujące dla obydwu stron. (PAR)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
KRRiT w 2021 roku wydała 63,1 mln zł. Nie zrealizowała założonych dochodów
Wydatki Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2021 roku wyniosły 63,1 mln zł i były o 1 proc. wyższe niż w 2020 roku - wynika ze sprawozdania KRRiT za ubiegły rok. 17,7 mln zł z tej kwoty to tzw. wydatki niewygasające.
W ustawie budżetowej na 2021 roku wydatki KRRiT określono na 63,9 mln zł, a po zmianie pod koniec 2021 roku - 63,6 mln zł. To oznacza, że Krajowa Rada zanotowała o prawie 0,5 mln zł wydatków mniej, niż zakładał plan finansowy. Wydatki biura KRRiT wyniosły 29,5 mln zł, z kolei projekt Telemetria Polska pochłonął 34,4 mln zł.
KRRiT w 2021 roku odprowadziła 44,1 mln zł zł do budżetu państwa (o 25 proc. więcej, niż w 2020 roku), z czego 37 mln zł stanowiły wpływy z tytułu opłat koncesyjnych.
Zrealizowane dochody budżetowe stanowiły 87,9 proc. kwoty przyjętej w ustawie budżetowej na 2021 rok. Jak podał regulator, wpływy z koncesji były o 5,5 mln zł niższe od planowanych. Główną przyczyną było wydanie 26 decyzji koncesyjnych pod koniec 2021 roku z terminem płatności w kolejnym roku oraz wydanie koncesji na początku 2022 roku.
W 2021 roku przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski wydał 8,8 tys. decyzji administracyjnych, w tym 80,5 tys. decyzji abonamentowych, 286 koncesyjnych i 32 decyzje o nałożeniu kar finansowych na łączną kwotę 285,3 tys. zł.
Najwięcej kary zapłacić musiała Telewizja Polsat (łącznie 128,5 tys. zł, razem ze spółką zależną Music TV). Wśród ukaranych nadawców znaleźli się również: TVN SA (łącznie 50 tys. zł), Kino Polska TV SA (30 tys. zł), Telewizja Puls (20 tys. zł), Telewizja Polska SA (15 tys. zł), Canal+ Polska (13 tys. zł) i Wirtualna Polska Media SA (10 tys. zł).
W sprawach skarg i wniosków wpłynęło do Krajowej Rady łącznie 1,3 tys. wystąpień, spośród których 30 nie należało do kompetencji KRRiT.
KRRiT otrzymała 894 wystąpienia od osób indywidualnych, w tym 569 na temat konkretnie wskazanych audycji, w których - w ocenie widzów - doszło do naruszeń prawnych. "W skargach dotyczących programu, podobnie jak w poprzednich latach, znalazły się zarzuty odnoszące się do braku obiektywizmu dziennikarzy w telewizyjnych audycjach publicystycznych i informacyjnych, zarówno w programach telewizji publicznej, jak i największych stacji komercyjnych" - napisała KRRiT.
Regulator wszczął 289 postępowań - 30 proc. z nich dotyczyło treści w programach publicystycznych, a 21 proc. - w informacyjnych.
W związku ze skargami przewodniczący KRRiT wydał sześć decyzji o ukaraniu nadawców karą pieniężną - w trzech stwierdzono naruszenie przepisów o ochronie małoletnich (Polsat - dwie kary i jedna TVP), a w trzech - emisję ukrytego przekazu handlowego (TVN, Radio Kraków, Radio Poznań).
Przewodniczący Krajowej Rady skierował też do nadawców 77 wezwań i upomnień, z czego 27 dotyczyło problematyki rzetelności i obiektywizmu w audycjach informacyjnych i publicystycznych (TVN - 10, TVP - siedem, Tok FM - trzy, Radio Poznań - dwa oraz po jednym: Polsat, TV Republika, Radio Kraków, Radio Szczecin i Radio Zet).
Ponadto w 2021 roku przewodniczący KRRiT skierował wezwania o nadesłanie struktur kapitałowych łącznie do 168 spółek posiadających polskie koncesje. Odpowiedzi przesłało 157 nadawców. Z informacji nadawców wynika, że kapitał z Europejskiego Obszaru Gospodarczego na poziomie bezpośrednim występuje u 12 nadawców, na poziomie pośrednim u 25 nadawców. Natomiast kapitał spoza EOG na poziomie bezpośrednim występuje - w rozmiarze nie większym niż 49 proc. - u czterech nadawców, na poziomie pośrednim u 12 nadawców, w tym u czterech na poziomie pośrednim przekraczającym 49 proc.: TVN SA i spółki zależne Green Content (nadawca naziemnego Metra) i Stavka (naziemnego TTV) oraz VIMN Poland, która miała koncesję na Nickelodeon (została uchylona na wniosek spółki).
Średnioroczne zatrudnienie w KRRiT w 2021 roku wyniosło 152 etaty i było identyczne jak w 2020 i 2019 roku.
Obecna sześcioletnia kadencja członków Krajowej Rady upływa we wrześniu 2021 roku. Zgodnie z przepisami nie mogą być oni powołani na kolejną pełną kadencję. (KOZ)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Członkowie rady nadzorczej Astro z zarzutami. Finansowanie News 24 ponoć niezagrożone
Osiem osób z zajmującej się nieruchomościami spółki Gent Holding usłyszało zarzut udziału w gangu. Wśród nich są członkowie rady nadzorczej Astro, nadawcy kanału News 24 - zasiadający tam z ramienia inwestora, grupy Tier Investment. Finansowanie Astro przez Tier Investment ma być jednak niezagrożone.
Jak podał "Puls Biznesu", podejrzani nie przyznają się do winy i złożyli wyjaśnienia. Następnie zostali objęci wolnościowymi środkami zapobiegawczymi, np. poręczeniami majątkowymi. Wśród nich są Kamil. B i i Ewelina K. z Tier Investment.
"Opisana sprawa nie ma wpływu na finansowanie Astro przez ASI Tech Tier" (spółkę z grupy Tier Investment - przyp. red.) - głosi przekazane "Presserwisowi" stanowisko spółki. - "Toczące się postępowanie traktujemy jako szansę na wyjaśnienie wszelkich ewentualnych wątpliwości. Jesteśmy przekonani, że właściwa ocena przekazanych przez nas informacji dokonana przez odpowiednie organy pozwoli nam oczyścić przekazy medialne z nieprawdziwych i krzywdzących informacji".
Dotychczas Tier Investment dokapitalizował Astro kwotą 3 mln zł, a łączna inwestycja może wynieść do 10 mln zł. Środki zostały przeznaczone na uruchomienie kanału informacyjnego News 24, który ruszył 1 marca.
W ostatnich tygodniach z kanału odeszli kolejni dziennikarze i wydawcy, którzy skarżą się na złe warunki i atmosferę pracy oraz konflikty w zespole. (MNIE)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Grand Press Photo 2022. Głosowanie na Nagrodę Internautów tylko dziś do północy
Jeszcze tylko dziś można głosować na najlepsze zdjęcia, które walczą o Nagrodę Internautów w konkursie Grand Press Photo. Wybierać można spośród wszystkich nominowanych prac w kategoriach Single i Stories.
Jury konkursu Grand Press Photo 2022 pod przewodnictwem Ami Vitale nominowało do finału 302 fotografie. Przewodnicząca kapituły oraz Antonio Bat, Anna Bedyńska, Weronika Mirowska i Andrzej Zygmuntowicz wybrali 48 zdjęć pojedynczych (Single), 11 reportaży (Stories) i 5 projektów dokumentalnych (Documentary Projects), wykonanych przez 63 autorów.
Panel do głosowania na Nagrodę Internautów znajduje się na Press.pl. Głosowanie zakończy się dziś, 1 czerwca, o godz. 23.59.
XVIII Gala konkursu Grand Press Photo odbędzie się jutro, 2 czerwca, o godz. 20 w Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. J. Kiepury. Organizatorami konkursu są magazyn "Press" i Fundacja Grand Press. (MZD)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Za czasów Lisa najlepiej sprzedał się "Newsweek" z papieżem Franciszkiem. Bardzo dobrze - z Dudą i Kacperkiem
Wydanie z 18 marca 2013 roku z nowym papieżem Franciszkiem było najlepiej sprzedającym się numerem "Newsweek Polska" za kadencji redaktora naczelnego Tomasza Lisa - wynika z naszej analizy danych ZKDP (dziś badania realizuje PBC). Najgorzej rozszedł się numer z marca 2020, gdy kraj opanowała pandemia.
Przeanalizowaliśmy lata 2012-2021, czyli czas, kiedy redaktorem naczelnym był Tomasz Lis. Roku 2022 nie mogliśmy wziąć pod uwagę ze względu na brak danych.
Najlepiej sprzedającym się wydaniem od 2012 roku był numer z 18 marca 2013 roku. Tematem okładkowym był nowo wybrany papież Franciszek, a tekst zatytułowano "Nowa twarz starego Kościoła. Wielkiej reformy Kościoła nie będzie, ale już zmienia się jego oblicze". To wydanie sprzedało się w 188 tys. egzemplarzy.
Lis był wtedy już od roku szefem "Newsweeka Polska" - objął funkcję naczelnego na przełomie lutego i marca 2012 roku. Kilkanaście dni wcześniej stracił takie samo stanowisko w tygodniku "Wprost". W geście solidarności z Lisem z "Wprost" odeszli wtedy m.in. Łukasz Ramlau, Renata Kim, Ryszard Holzer, Krzysztof Materna, Zbigniew Hołdys, Marcin Meller i Grzegorz Markowski. Przychodząc do "Newsweek Polska" i zastępując Wojciecha Maziarskiego, Lis napisał: "Pani prezes RASP Edyta Sadowska jasno określiła cel - pozycja lidera wśród tygodników opinii. Dokładnie taki cel sobie stawiam. Czeka nas wielka praca, ale gorąco wierzę, że razem z całym zespołem zadanie wykonamy".
Kolejnym wydaniem z rekordową sprzedażą (165,5 tys. egzemplarzy) było to z września 2015 roku. Na okładce znalazł się wtedy szef "Solidarności" Piotr Duda, a tekst pióra Michała Krzymowskiego i Wojciecha Cieśli wstrząsnął Polską. Tygodnik dowodził, że szef "Solidarności" spędzał wakacje nad morzem z rodziną i psem Kacperkiem na koszt związku zawodowego.
W 2014 najchętniej kupowany był numer z grudnia 2014 roku, który rozszedł się w liczbie 165,31 tys. egzemplarzy. Wydania uplasowały się odpowiednio na trzecim i czwartym miejscu najlepiej sprzedających się numerów za czasów Lisa.
Na drugim miejscu zalazło się bowiem wydanie świąteczne z grudnia 2013 roku. Dobra sprzedaż wydań świątecznych pod koniec roku to tradycja w tygodnikach. Podobnie było w "Newsweek Polska". Grudniowy numer z 2012 roku rozszedł się w 154,03 tys. egzemplarzy. Podobnie było w grudniu 2016 roku (148,39 tys. egz.).
Od 2017 roku rekordowo sprzedające się wydania nie notowały już tak dobrych wyników. Najlepiej sprzedający się numer w 2017 roku (grudzień) rozszedł się w 127,26 egz., w 2018 (kwiecień) w 123,85 tys., w 2019 (styczeń) w 102,41 tys., w 2020 roku (listopad) w 97,3 tys., a w 2021 - w 90,52 tys. egzemplarzy.
Najgorzej w historii tygodnika za szefostwa Tomasza Lisa sprzedało się wydanie z marca 2020 roku (62,48 tys. egz.). Tematem wiodącym była wówczas pandemia koronawirusa. Sprzedaż gazet załamała się wtedy ze względu na lockdown.
W ubiegłym tygodniu Tomasz Lis - po 10 latach prowadzenia "Newsweek Polska" - w trybie nagłym rozstał się z redakcją i RAS Polska. Wydawnictwo, odpowiadając "Presserwisowi", nie zaprzeczyło, że w sprawie jego zachowań działała powołana w firmie specjalna komisja.
Aktualnie czasowo zastępuje Lisa Dariusz Ćwiklak, pełniąc obowiązki redaktora naczelnego. (BAE)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Sąd: pokazane w reportażu TVN "urodziny" Hitlera były propagowaniem nazizmu
Sąd w Wodzisławiu Śląskim uznał, że zorganizowane pięć lat temu "urodziny" Adolfa Hitlera, które w głośnym reportażu przedstawił "Superwizjer" TVN, to publiczne propagowanie nazizmu. Uczestnicy spotkania usłyszeli kary więzienia w zawieszeniu - od trzech miesięcy do roku.
Sąd zgodził się ze zdaniem prokuratury, że "urodziny" Hitlera zorganizowano w publicznym miejscu, a więc jego organizatorzy musieli mieć świadomość, że spotkanie może być obserwowane przez inne osoby.
Wyrok nie jest prawomocny, a obrona, która domagała się uniewinnienia oskarżonych, już zapowiedziała jego zaskarżenie. Według obrony impreza miała charakter prywatny. Z kolei prokuratura chce złożyć apelację, bo nie godzi się z tym, że kary wydano w zawieszeniu.
Redakcja "Superwizjera" od początku musiała mierzyć się z zarzutami ze strony środowisk prawicowych, że zapłaciła za organizację nazistowskiej imprezy. Konsekwentnie temu zaprzeczała, a środowisko dziennikarskie i organizacje pozarządowe wielokrotnie doceniały pracę ekipy TVN. Pierwotnie w akcie oskarżenia prokuratura chciała zawrzeć informację, że dziennikarze TVN działali w ramach prowokacji dziennikarskiej. Ostatecznie jednak prokuratura uznała, że dziennikarze nie należeli do kręgu towarzyskiego uczestników wydarzenia, a ich udział w imprezie "miał charakter działalności pod tzw. przykryciem, stanowił element pracy nad tworzeniem reportażu poruszającego temat aktywności w Polsce środowiska neonazistów".
Materiały z urodzin Hitlera były częścią reportażu "Polscy neonaziści", nadanego w styczniu 2018 roku w TVN. Za materiał jego autorzy: Anna Sobolewska, Piotr Wacowski i Bertold Kittelotrzymali nagrodę Grand Press 2018 w kategorii Dziennikarstwo śledcze. (MNIE)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Wydawcy lokalni apelują do rządu o dotowanie prasy. "Jak w Austrii, Danii i Francji"
Wydawcy zrzeszeni w Stowarzyszeniu Gazet Lokalnych zwrócili się do premiera Mateusza Morawieckiego o wprowadzenie systemu dotacji na rozwój prasy lokalnej w Polsce. - Bez znaczenia, czy u władzy jest Prawo i Sprawiedliwość, Ruch Hołowni czy Platforma Obywatelska, ta dyskusja w końcu musi się odbyć - mówi "Presserwisowi" Andrzej Andrysiak, szef SGL.
W apelu zaadresowanym do premiera Mateusza Morawieckiego, szefa kancelarii premiera Michała Dworczyka i ministra kultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego, wydawcy tłumaczą, że ze względu na spadek czytelnictwa i przenoszenie budżetów reklamowych do internetu wydawanie prasy lokalnej jest w ostatnich latach ogromnym wyzwaniem.
Stowarzyszenie Gazet Lokalnych podnosi, że istnienie prasy lokalnej jest istotne dla małych społeczności, dlatego wychodzi z inicjatywą wprowadzenia dotacji dla tego segmentu prasy - podobnie, jak to jest w innych krajach Unii Europejskiej, w tym Austrii, Francji czy Danii.
Według SGL takie dotacje mogłyby przybrać formę zarówno dopłat do druku, dodatków na wsparcie różnorodności mediów, zwłaszcza lokalnych, jak i dotacji na dystrybucję gazet czy modernizację wydawnictw. SGL chce wspólnie z rządem wypracować najlepsze rozwiązanie dla lokalnej prasy w Polsce.
– Zdajemy sobie sprawę, że nasz apel może spotkać się z krytyką, ale nigdy nie ma dobrego czasu na rozpoczęcie dyskusji na ten temat. Skoro państwo za pomocą różnych subsydiów dofinansowuje muzea, domy kultury czy sport, to znaczy, że musi zrozumieć, że równie ważna jest prasa lokalna – mówi Andrzej Andrysiak, prezes SGL. – Chcielibyśmy w tej sprawie podyskutować. Zarówno z rządzącymi, jak i ludźmi z branży, bo rozumiem, że mogą różnie to postrzegać, np. jako wyciągnięcie ręki do PiS. Ale nie o to chodzi. Bez znaczenia jest, czy u władzy jest Prawo i Sprawiedliwość, Ruch Hołowni czy Platforma Obywatelska, ta dyskusja w końcu musi się odbyć.
Zdaniem Jerzego Jureckiego z "Tygodnika Podhalańskiego" wsparcie finansowe od rządu nie powinno być przekazywane wprost. – To się musi odbywać za pośrednictwem organizacji pozarządowych, które są powołane do takiego wsparcia. Bezpośrednie wsparcie mogłoby doprowadzić do tego, że ktoś, kto by nas finansował, oczekiwałby rewanżu, a na to zgody nie ma – zaznacza Jurecki. – Prasa lokalna jest częścią polskiej kultury, więc warto o nią zabiegać szczególnie w sytuacji, kiedy wiele gazet znika z rynku. A dzieje się tak m.in. ze względu na to, że samorządy biorą się za wydawanie gazet lokalnych i tworzą tuby propagandowe, które konkurują z niezależnymi, prywatnymi wydawcami. (BAE)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
„Newsweek Polska” chce załagodzić nieporozumienia wokół Nagrody im. Teresy Torańskiej
Tygodnik „Newsweek” opublikuje w jednym z najbliższych numerów wywiad z Karoliną Sulej, autorką najlepszej książki w konkursie im. Teresy Torańskiej. To próba wyjścia z twarzą z kłopotów, w jakie wpadł "Newsweek Polska", gdy przestał współpracować z Fundacją im. Teresy Torańskiej - dowiedział się "Presserwis". Kiedy laureaci dostaną nagrody - wciąż dokładnie nie wiadomo.
"Newsweek Polska" organizował Nagrodę im. Teresy Torańskiej od 2013 roku, ustalono wtedy cztery kategorie, a w kapitule zasiedli m.in. Leszek Balcerowicz i Krystyna Kofta. Jednak ostatnia edycja to pasmo nieporozumień i niedomówień. Przypomnijmy, że 9 stycznia br. Leszek Sankowski, przewodniczący kapituły konkursu im. Teresy Torańskiej, podjął decyzję o ogłoszeniu wyników na własną rękę i bez wiedzy Tomasza Lisa, ówczesnego redaktora naczelnego "Newsweek Polska". Zrobił to - jak tłumaczył - wobec braku kontaktu z Lisem. Po ogłoszeniu wyników konkursu Tomasz Lis w końcu skontaktował się z Sankowskim, a informację o nagrodzonych opublikowano na stronie tygodnika. Jednak potem znów zaległa cisza.
Karolina Sulej - laureatka, autorka książki "Rzeczy osobiste" - napisała wtedy na swoim profilu na Facebooku: "Nie oprawię sobie w ramki postu na Facebooku. Takie nagrody to często jedyna radość dla autora, coś na co latami pracował. Nie chodzi mi o pieniądze. Chodzi mi o szacunek. (...) Nie wiem, jak skomentować to zachowanie - nie przychodzi mi do głowy nic życzliwego. To nie jest przyzwoite".
Wobec zmiany na stanowisku naczelnego "Newsweeka Polska" sprawa może zostać zamknięta. Karolina Sulej przekonuje, że w jej odczuciu „zaczyna się nowa era Newsweeka”. - Przyznam, że dopominanie się o nagrodę jest dość upokarzające – zaznacza.
Pisarka dodaje, że jeszcze za czasów, gdy redakcją kierował Tomasz Lis, wydawca jej książki - Czerwone i Czarne - dostał list, w którym naczelny "Newsweeka" przeprosił laureatkę za zaistniałe okoliczności i zapewnił, że gala się odbędzie.
Kiedy? Mateusz Baczyński, drugi laureat Nagrody wyróżniony za opublikowany w Onecie materiał „Historia kłamstwa. Jak szukano zabójców Iwony Cygan”, mówi, że o planach zorganizowania gali dowiedział się z rozmowy z "Presserwisem". - Nikt się ze mną nie kontaktował, nie pisał żadnego maila, nie dzwonił. Myślałem, że to już zakończona sprawa – podkreśla Baczyński.
Dariusz Ćwiklak, pełniący od kilku dni obowiązki redaktora naczelnego „Newsweek Polska”, na razie nie chce deklarować, kiedy dokładnie odbędzie się gala rozdania nagród. Najnowsze ustalenia: w ostatnim kwartale tego roku. (MZD).
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Koncesje TV Trwam i TV Republika przedłużone
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przedłużyła koncesje dla TV Trwam i TV Republika na kolejnych 10 lat.
Uchwały w tej sprawie KRRiT podjęła podczas posiedzenia we wtorek 31 maja.
Wniosek o przedłużenie koncesji naziemnej TV Trwam jej nadawca - Fundacja Lux Veritatis - złożyła 11 stycznia 2022 roku, a to oznacza, że regulator potrzebował prawie pięciu miesięcy na podjęcie decyzji. Warto dodać, że przedłużenie koncesji dla TVN 24 zajęło Radzie 19 miesięcy. Obecna koncesja TV Trwam obowiązuje do 12 marca 2023 roku. Dziesięcioletnia naziemna licencja TV Trwam kosztowała w 2013 roku 12,9 mln zł.
Natomiast TV Republika poprzednią koncesję otrzymała na początku 2013 roku - stacja rozpoczęła nadawanie drogą satelitarną w maju 2013 roku.
Fundacja Lux Veritatis w 2020 roku wypracowała 18,6 mln zł zysku netto przy 46 mln zł przychodów. Telewizja Republika SA w 2020 roku miała 15,7 mln zł przychodów i 1,5 mln zł straty (dane KRS). (KOZ)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
TVN zamierza świętować 25-lecie na festiwalu w Sopocie
TVN podczas Top of the Top Sopot Festival planuje koncert z okazji 25-lecia stacji - dowiedział się "Presserwis".
Z naszych informacji wynika, że koncert poświęcony jubileuszowi TVN odbędzie się trzeciego dnia imprezy, zaplanowanej na sierpień. W zeszłym roku w Sopocie były świętowane 20. urodziny TVN 24.
Transmisję zeszłorocznej edycji Top of the Top Sopot Festival w połowie sierpnia oglądało w TVN w średnio 1,79 mln widzów, a koncert TVN 24 #Nasze20-lecie przyciągnął 1,69 mln widzów (dane Nielsen Media).
TVN rozpoczął nadawanie 3 października 1997 roku. (MNIE, KOZ)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Z Canal+ Sport rozstają się Pełka, Gutka i Grabowski
Z Canal+ Sport po 10 latach odchodzi komentator Przemysław Pełka. Ze stacją żegnają się również Michał Gutka i Paweł Grabowski.
Odejście Przemysława Pełki udało nam się nieoficjalnie potwierdzić w Canal+. Według Sportowych Faktów WP Pełka przechodzi do Viaplay.
Przemysław Pełka w Canal+ Sport pracował od połowy 2012 roku. Komentował m.in. ligę angielską. Wcześniej przez 10 lat związany był z Polsat Sport. Pracę zawodową zaczynał w katowickim Radiu Flash, współpracował też z dziennikiem "Sport" i TVP Katowice.
Michał Gutka i Paweł Grabowski o odejściu z Canal+ poinformowali w mediach społecznościowych. "Koniec Premier League w Canal+ to również koniec mojej współpracy z tą stacją" - napisał Gutka na Twitterze.
Paweł Grabowski współpracował z Canal+ od 2011 roku, a Michał Gutka od 2017 roku. Obaj związani są z serwisem Newonce.sport.
Od sezonu 2022/2023 prawa do angielskiej ligi piłkarskiej przejmuje od Canal+ platforma Viaplay. (KOZ)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Tygodniki rozrywkowe Bauera sprzedają średnio ponad 1,3 mln egz.
W pierwszym kwartale 2022 roku "Życie na Gorąco" było liderem sprzedaży wśród tygodników rozrywkowych.
Średnia sprzedaż "Życia na Gorąco" wynosiła 336 745 egz. "Twoje Imperium" rozchodziło się średnio w 261 546 egz. Trzecia "Chwila dla Ciebie" sprzedawała średnio 188 937 egz.
Sprzedaż "Rewii" to średnio 161 416 egz., "Dobrego Tygodnia" - 127 177 egz., "Świata & Ludzi" - 124 270 egz., a "Na Żywo" - 123 455 egz.
Wszystkie tytuły należą do Wydawnictwa Bauer. Łącznie sprzedają średnio 1 323 546 egz.
Od początku 2022 roku PBC nie posługuje się już średnią sprzedażą ogółem, dlatego danych za pierwszy kwartał 2022 roku nie można porównać z analogicznym okresem rok wcześniej.
Dane: Polskie Badania Czytelnictwa. (KOZ)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
RMN za tydzień powoła prezesów RDC i Radia PiK na kolejną kadencję
Rada Mediów Narodowych zajmie się 7 czerwca wyborem na kolejną kadencję prezesów mazowieckiego Radia dla Ciebie i Radia PiK z Bydgoszczy - dowiedział się "Presserwis".
Radiem dla Ciebie od lutego 2016 roku kieruje Tadeusz Deszkiewicz, a prezeską Radia PiK od kwietnia 2016 roku jest Jolanta Kuligowska-Roszak. Ich kadencje upłynęły, stąd w programie najbliższego posiedzenia Rady znalazło się powołanie szefów RDC i Radia PiK.
Tadeusz Deszkiewicz jest również doradcą społecznym prezydenta Andrzeja Dudy. Pisaliśmy o nim w "Press". Przez lata był dziennikarzem Polskiego Radia. Jolanta Kuligowska-Roszak wcześniej zasiadała w radzie nadzorczej Radia PiK i była też wiceprezeską tej rozgłośni.
W okresie od listopada 2021 do kwietnia 2022 Radio dla Ciebie miało 1,9 proc. udziału w czasie słuchania w Warszawie, a Radio PiK - 5,5 proc. w Bydgoszczy (badanie Radio Track). (KOZ)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
TVP chce na stałe zająć nie piąty, a szósty multipleks naziemny
TVP zrezygnowała z wniosku o rezerwację piątego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej. Zamiast niego chce na stałe zająć multipleks szósty.
Jak podała KRRiT w sprawozdaniu rocznym, Telewizja Polska najpierw złożyła do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wniosek o rezerwację częstotliwości MUX 5. Dzięki pozyskaniu nowego multipleksu TVP chciała podnieść jakość obecnych kanałów do HD i zwiększyć swoją ofertę o cztery dodatkowe stacje, w tym jedną w jakości 4K.
"Przyjęcie rozstrzygnięcia w tej kwestii nie było jednak możliwe ze względu na niedostępność częstotliwości składających się na MUX 5. Częstotliwości te będą dostępne po przejściu na nadawanie w nowym standardzie DVB-T2/HEVC (po 27 czerwca - przyp. red.)" - poinformowała KRRiT.
W związku z tym w marcu TVP wycofała wniosek o dokonanie rezerwacji częstotliwości na piątym MUX, a postępowanie w tej sprawie umorzono. Równolegle Telewizja Polska wystąpiła do prezesa UKE o rezerwację częstotliwości tzw. szóstego multipleksu. Decyzja jest obecnie procedowana przez UKE i KRRiT.
Multipleksy 5 i 6 zostały zaplanowane dzięki zmianie w Polsce standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej z DVB-T na DVB-T2/HEVC. Nie są jeszcze na stałe przydzielone żadnemu z nadawców. Zgodnie ze stanowiskiem KRRiT z listopada 2021 roku jeden z nich ma posłużyć do przeniesienia kanałów z MUX 8. Obecnie nadaje on bowiem w innym paśmie niż pozostałe, a w konsekwencji nie ma zasięgu ogólnopolskiego.
Telewizja Polska dysponuje już trzecim multipleksem, który na wniosek szefa MSWiA może nadal nadawać w starym standardzie. Ma również kanały na pierwszym i ósmym. (MNIE)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Niemcy kupili prawa do biografii Zełenskiego napisanej przez naczelnego „Polski Times"
Niemieckie wydawnictwo Europa Verlag kupiło prawa do pierwszej polskiej biografii Wołodymyra Zełenskiego, napisanej przez Wojciecha Rogacina, redaktora naczelnego dziennika "Polska Times" (Polska Press).
Wojciech Rogacin wydał biografię ukraińskiego prezydenta w wydawnictwie Wielka Litera. Książka miała oficjalną premierę 18 maja. - Zbieranie wielu materiałów odbywało się już w czasie wojny, docieranie do ukraińskich rozmówców było trudne. Wymagało to znacznie więcej wysiłku i prób kontaktów niż w normalnym czasie - przyznaje Wojciech Rogacin.
Rogacin ma już na koncie książkę "Korespondenci.pl. Wstrząsające historie polskich reporterów wojennych", którą napisał w 2014 roku razem z Dorotą Kowalską, dziennikarką "Polski Times".
Wielka Litera informuje, że Niemcy z Europa Verlag pozyskali prawa jako pierwsi zagraniczni partnerzy. Książka będzie miała premierę na tamtejszym rynku 6 lipca, a Europa Verlag zapowiada ją jako "pierwszą biografię Zełenskiego po niemiecku".
Rogacin przedstawia Zełenskiego od jego najmłodszych lat spędzonych w Krzywym Rogu, aż po czasy niezwykle popularnego kabaretu i potem - kariery politycznej. Kończy na ostatnich wydarzeniach - na egzaminie wojennym, kiedy Zełenski - jak mówi w książce Witalij Portnikow - "stał się przywódcą i symbolem oporu".
Książka powstawała szybko, ale jest dobrze udokumentowana. - Cieszę się z dotarcia do osób, które z boku i z bliska obserwowały karierę artystyczną i polityczną Zełenskiego - zauważa Rogacin. - Jednym z najciekawszych kontaktów był Andrij Zaslawski, kolega z lat szkolnych Zełenskiego.
Rogacin dociera do znajomych prezydenta, obficie cytuje wywiady z nim, programy z jego udziałem, jego stanowiska, które padały na wielu forach. Książka przedstawia bohatera - i to jest też widoczne w metodzie pisarskiej, która nie pozostawia zbyt dużej przestrzeni na wątpliwości wobec kryształowego charakteru bohatera. (MAT)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Kanał Lifetime zakończył nadawanie w Polsce
31 maja telewizja lifestylowa Lifetime (A+E Networks) zakończyła nadawanie w Polsce. Część operatorów telewizyjnych włączyło w jej miejsce inny kanał.
W ofercie IPTV Orange Lifetime został już wcześniej zastąpiony kanałem filmowym RedTop TV (Red Carpet Media Group). Z kolei do pakietów Play Now i Play Now TV zostanie dołączona stacja medyczna StudioMed TV (Idea4Broadcasting).
Polsat Box, Netia czy platforma Canal+ nie zdecydowały się na zastąpienie Lifetime innym kanałem. Polsat Box w komunikacie informującym o zakończeniu nadawania Lifetime zaproponował klientom oglądanie stacji już dostępnych w jego ofercie, np. Polsat Film czy Paramount Network Polska.
Lifetime zniknął z Polski, bo jego właściciel A+E Networks UK podjął decyzję o wygaszeniu stacji w całej Europie (na przełomie lutego i marca 2021 zniknęła ona z Wielkiej Brytanii, Irlandii i Malty). Pod koniec stycznia kanał wyłączono z polskich ofert satelitarnych, a z końcem maja z kablowych i internetowych.
Według Nielsen Media w kwietniu Lifetime miał średnio 0,01 proc. udziału w grupie ogólnej 4+ (spadek z 0,04 proc. rok wcześniej) oraz po 0,01 proc. w grupach komercyjnych 16-49 oraz 16-59 (w obu to spadek z 0,03 proc.). (MNIE)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Łukasz Rogojsz z Gazeta.pl i Dawid Serafin z Onetu przechodzą do Interii
Do redakcji Interii dołącza dwóch dziennikarzy: Łukasz Rogojsz, który dotąd związany był z portalem Gazeta.pl, i Dawid Serafin, do tej pory pracujący w Onet.pl.
Łukasz Rogojsz wzmocni redakcję portalu już na początku czerwca. W sierpniu dołączy Dawid Serafin. Obaj będą pracować w zespole Wydarzeń Interii, w którym pracują m.in. Piotr Witwicki, Marcin Makowski, Karolina Olejak. Pracą połączonego newsroomu portalu oraz Polsatnews.pl kieruje Łukasz Noszczak.
Łukasz Rogojsz w przeszłości pracował bądź współpracował z wieloma ogólnopolskimi redakcjami – m.in. PAP, TVP, "Polska The Times", "Newsweek", Onet, Business Insider, Gazeta.pl czy "Wprost". W Gazeta.pl był jednym z prowadzących "Poranną rozmowę" – to program publicystyczny, w którym gościli politycy i eksperci.
Dawid Serafin wcześniej pracował m.in. w "Gazecie Krakowskiej" i telewizji TVS. Jest także jednym z twórców kanału na YouTube "Polskie Archiwum X". Serafin był dwukrotnie nominowany do nagrody Grand Press w kategorii News oraz Dziennikarstwo specjalistyczne. (BAE)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Radio Katowice po pięciu latach przerwy wyemituje słuchowisko dla dzieci
Po pięciu latach przerwy Radio Katowice wraca do słuchowisk radiowych dla dzieci. Z okazji Dnia Dziecka rozgłośnia wyemituje dziś specjalny program, w części realizowany w tramwaju jeżdżącym po aglomeracji śląskiej.
Radiowy tramwaj wyjedzie na śląskie tory o 10 rano. To z niego przez dwie godziny dziennikarze Radia Katowice będą nadawali specjalny program na Dzień Dziecka. - Zmieniamy sygnały, jingle i linery. Zamiast naszego lektora – głosu prowadzącego – na antenie w sygnałach pojawią się dzieci. Będą całodzienne konkursy, a wieczorem słuchowisko - mówi dyrektor programowa stacji Ewelina Kosałka-Passia.
Słuchowisko radiowe dla dzieci jest pierwszą realizacją teatru radiowego w Radiu Katowice po pięciu latach przerwy. Audycję przygotowano wraz z Teatrem Banialuka z Bielska-Białej. - To ogromne wyzwanie, ale efekt końcowy jest niezwykły – mówi Piotr Ornowski, prezes Radia Katowice.
Premiera słuchowiska „Kajtuś czarodziej” opartego na twórczości Janusza Korczaka rozpocznie się na antenie o 19.10. Adaptacji tekstu podjął się Artur Pałyga, spektakl wyreżyserował Paweł Łysak, muzykę dobrał Krzysztof Maciejowski, a o realizację akustyczną zadbał Jacek Kurkowski.
Poprzednie radiowe realizacje teatralne odbyły się w 2017 roku, kiedy powstało słuchowisko "Nowy horyzont" według tekstów Małgorzaty Lech, oraz w 2006 roku, kiedy zrealizowano "Pokój z widokiem na wojnę polsko-jaruzelską" z tekstem Feliksa Netza. (PAR)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
TVP kupuje kilkaset smartfonów
Telewizja Polska planuje zakup 486 nowych smartfonów. Spółka ogłosiła przetarg na ich dostawę.
473 telefony mają być wyposażone w system Android, a pozostałe 13 - w iOS. TVP chce, by zdecydowaną większość stanowiły modele wprowadzone do sprzedaży w tym roku z wyświetlaczem o przekątnej od 6,5 do 7 cali. Przetarg obejmuje również sześć iPadów.
Na koniec 2021 roku w TVP pracowało 2888 osób. TVP poprzedni przetarg na sprzęt ogłosiła jesienią 2021. (KOZ)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Szpakowski, Werner i Jaworowicz wśród laureatów jubileuszowych Telekamer
Wczoraj wieczorem podczas gali ogłoszono laureatów 25. edycji Telekamer "Tele Tygodnia". Głosowanie w tegorocznej edycji zakończyło się 27 stycznia, ale ze względu na sytuację na świecie ogłoszenie wyników zostało przesunięte na maj.
Prezenterem informacji 25-lecia została Anita Wener, prowadząca "Fakty" TVN. Za dziennikarza sportowego 25-lecia uznano Dariusza Szpakowskiego z TVP. Serial fabularno-dokumentalny 25-lecia to "Lombard. Życie pod zastaw" z TV Puls.
Jurorzy 25-lecia to Aleksander Milwiw-Baron i Tomasz "Tomson" Lach z "The Voice of Poland" w TVP 2. Prezenterem pogody 25-lecia została Agnieszka Cegielska z TVN. Osobowością 25-lecia uznano Tadeusza Sznuka, prowadzącego "Jednen z dziecięciu" w TVP 1. Programem rozrywkowym 25-lecia został "Rolnik szuka żony" w TVP 1. Dziennikarzem publicystycznym 25-lecia uznano Elżbietę Jaworowicz, prowadzącą "Sprawę dla reportera" w TVP 1. Serial 25-lecia to "Ranczo" z TVP 1, kanał tematyczny ćwierćwiecza - Polsat Sport, aktor 25-lecia - Artur Żmijewski, a aktorka 25-lecia - Kinga Preis.
Nagrodę magazynu "Netfilm" otrzymał serial Netflixa "Rojst ‘97".
Aktora, aktorkę i serial ćwierćwiecza oraz nagrodę magazynu "Netfilm" w głosowaniu wybrali widzowie. W pozostałych kategoriach laureatów wytypowało jury złożone z redaktorów "Tele Tygodnia".
Produkcją roku ogłoszono film Netflixa "Żeby nie było śladów". Człowiekiem Roku została Wanda Traczyk-Stawska, weteranka Powstania Warszawskiego. Obie nagrody przyznali laureaci Złotych Telekamer z poprzednich lat.
Z kolei nagrodę specjalną TV Puls z okazji 50-lecia pracy artystycznej otrzymał aktor Zbigniew Buczkowski, a specjalne Telekamery "Tele Tygodnia" - stacje Kino Polska i TVP Kobieta. Złota Telekamera (za trzy zwycięstwa w plebiscycie) trafiła do Jerzego Mielewskiego z Polsat Sport.
Galę Telekamery prowadzili Katarzyna Zielińska i Kacper Kuszewski. Relację z wręczenia nagród pokazał kanał TV Puls. (MNIE)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Cezary Stypułkowski przewodniczącym jury Effie Awards Poland 2022
Cezary Stypułkowski, prezes zarządu mBank, pokieruje pracami jury Effie Awards 2022, w skład którego weszło ponad 190 ekspertek i ekspertów z branży marketingu i reklamy. 30 kategorii konkursowych zostało podzielonych na 12 grup, w ramach których pracować będzie gremium jurorskie.
Stypułkowski, oprócz roli przewodniczącego jury, będzie także przewodził obradom Grupy XI oceniającej rozwiązania marketingowe zgłoszone w kategorii Marketing & Business Solutions.
W jury zasiadają reprezentanci reklamodawców w randze prezesów, dyrektorów marketingu oraz brand managerów, a także przedstawiciele mediów, agencji komunikacyjnych, pracownicy instytutów badawczych i niezależni, branżowi eksperci. Ostatecznego wyboru składu jury, spośród ok. 300 kandydatur, dokonał komitet organizacyjny konkursu.
Po zatwierdzeniu ponad 190-osobowego składu, jurorzy zostali przydzieleni do poszczególnych grup jurorskich, którym przewodniczą:
• Grupa I: Beverages – Alcohol, Beverages – Non-Alcohol, Food - Piotr Chęcielewski, marketing director beverages, Hortex
• Grupa II: Medicines & Supplements, Silver, Beauty & Care - Adam Nitecki, general manager consumer products division Polska i Kraje Bałtyckie, L’Oréal
• Grupa III: Gaming & Esport, Culture & Entertainment, Young Audience - Jakub Kossut, CEO, MediaCom
• Grupa IV: B2B, Finance, Service - Jerzy Hołub, CMO, Mastercard
• Grupa V: Consumer Goods, Green Solutions, Mobility - Michał Kazimierczak, strategy director & partner, Grupa Heart & Brain
• Grupa VI: Commerce, Retail - Katarzyna Piwowarczyk, marketing director, IKEA
• Grupa VII: Launch/Relaunch, Long Term - Jacek Bielarz, marketing director Food, Grupa Maspex
• Grupa VIII: PR & Employer Branding Partnership, Smart Budget - Michał Rutkowski, dyrektor zarządzający, K2 Create
• Grupa IX: ESG Influence, Quality, Non Profit & Public Service - Dorota Natalia Haller, Marketing, communications and e-commerce director (CMO), Huawei Consumer Business Group
• Grupa X: Brane Experience, Branded Content, Social Media Driven - Adam Nowakowski, creative agency partner, Meta
• Grupa XI: Marketing & Business Solutions - Cezary Stypułkowski, prezes zarządu, mBank
• Grupa XII: React & Defend - Agnieszka Gozdek, strategy director & partner, 180heartbeats Jung v. Matt.
Gala odbędzie się 8 listopada w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. (AMS)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Pięć agencji w przetargu Home.pl
Dostawca usług hostingowych home.pl wybierze w przetargu agencję reklamową - wynika z ustaleń "Presserwisu".
W przetargu wybierana jest agencja, która przygotuje i zrealizuje kampanię reklamową Home.pl. Agencje są już po briefingu, z informacji "Presserwisu" wynika, że do przetargu zostało zaproszonych pięć agencji. Home.pl nie odpowiedziała na nasze pytania, dotyczące prowadzonego przetargu.
Home.pl jest dostawcą usług internetowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej. Zajmuje się rejestracją domen internetowych, udostępnianiem hostingu dla serwisów WWW, utrzymywaniem kont poczty elektronicznej, współtworzeniem sklepów online, dostarczaniem nowoczesnych rozwiązań w postaci aplikacji internetowych. (AMS)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Lidl miał wybrać agencję na początku czerwca, ale przetarg zwolnił
Sieć Lidl Polska, która w przetargu reklamowym wybiera agencję do kompleksowej obsługi e-commerce, opóźnia ogłoszenie zwycięzcy - wynika z ustaleń "Presserwisu".
Agencje w kwietniu zostały poinformowane o szczegółach przetargu - zadania przetargowe były bardzo rozbudowane, trzeba było rozwiązać aż pięć zadań. Lidl nie zwraca agencjom kosztów udziału w przetargu.
Jak wynika z ustaleń "Presserwisu", do połowy maja miała powstać short lista, z wybranymi agencjami do końca maja miały być prowadzone negocjacje finansowe, a zwycięzca miał zostać ogłoszony na początku czerwca. Nowa agencja od razu miała rozpocząć pracę. Etap prezentacji został zakończony zgodnie z podanym agencjom harmonogramem, ale dotąd nie została ujawniona short lista, nie zaczęły się też finansowe negocjacje. Nie wiadomo, kiedy zwycięzca zostanie ogłoszony, Lidl nie udziela informacji na tematy związane z przetargami oraz negocjacjami.
Wiodącą agencją reklamową obsługującą Lidla od prawie 12 lat jest GPD, która zajmuje się realizacjami z zakresu ATL, BTL i digitalu. Za influencer marketing odpowiada LiquidThread. (AMS)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Sześć agencji w projektowym przetargu Żabki
Żabka Polska prowadzi przetarg reklamowy, w którym wybierze agencję do projektowej obsługi - wynika z ustaleń "Presserwisu".
Wybrana w przetargu agencja ma się zająć przygotowaniem i publikacją wewnętrznego raportu firmy. Z ustaleń "Presserwisu" wynika, że bierze w nim udział sześć agencji. Żabka nie odpowiedziała na pytania "Presserwisu" na temat tego przetargu.
Żabka Polska pracuje nad zmianą strategii i pozycjonowania swojej sieci sklepów. W wyniku tych zmian wkrótce ma być wdrożona nowa strategia komunikacji. Z naszych ustaleń wynika, że nie będzie już za to odpowiadać - jak dotąd - agencja PZL, a kompleksowa obsługa strategiczno-kreatywna została powierzona agencji Ogilvy. (AMS)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Agencja MediaCom Warszawa wygrała przetarg na obsługę mediową CUK Ubezpieczenia
Agencja MediaCom wygrała przetarg na obsługę CUK Ubezpieczenia i będzie odpowiedzialna za planowanie i zakup full service media dla marki.
W ramach współpracy z CUK Ubezpieczenia, agencja zajmuje się planowaniem i zakupem mediów. Podpisana na czas nieokreślony umowa obejmuje realizację ogólnopolskiej kampanii telewizyjnej, która wystartowała w maju i przedstawia nową strategię komunikacji marki. Za koncept kreatywny odpowiada agencja reklamowa N42. (KAP)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Rafał Nalewajski nowym business unit director w indaHash
Rafał Nalewajski rozpoczął pracę w indaHash, na stanowisku business unit director. Wesprze Klaudię Radoszewską, vice president CEE, zarządzając jedną z grup w ramach jej zespołu.
Nalewajski ma być odpowiedzialny za strategię influencerską marek, obsługę obecnych i nowych klientów w Polsce.
Nalewajski karierę rozpoczął w Lifetube, a ostatnio przez pięć lat pracował w agencji VMLY&R. Jako influencer group head odpowiada za całościową obsługę działań influencerskich dla takich klientów, jak m.in.: Samsung, Amazon, Reebok, Intel, HBO i wielu innych. Wcześniej pracował jako menedżer Red Lipstick Monster. (AMS)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Hand Made obsługuje Peroni w digitalu
Agencja Hand Made wygrała przetarg na obsługę kanałów social media i wsparcie digitalowe marki Peroni z portfolio Kompanii Piwowarskiej.
Zakres współpracy obejmuje kreację i moderację w kanałach Facebook oraz Instagram, aktywności digitalowe, wsparcie graficzne oraz produkcje wideo.
Wygrany przetarg na obsługę marki Peroni to poszerzenie współpracy agencji Hand Made i Kompanii Piwowarskiej. Agencja obsługuje również inne marki z portfolio Kompanii, między innymi Kozel i Pilsner Urquell. (AMS)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Przestrzeń wygrała obsługę kampanii lodów OH! Wedla
Do grona klientów agencji Przestrzeń dołączyły lody OH! Wedla. Agencja przygotowała strategię i koncepcję kampanii. Przestrzeń wybrana została na drodze przetargu.
W zakresie prac agencja opracowała strategię i koncepcję kampanii, którą przełożyła na działania online: komunikację w mediach społecznościowych oraz współpracę z influencerami. Kampania będzie trwała do końca lipca.
To jeden z pierwszych projektów stworzonych w Przestrzeni w duecie z Dawidem Kaźmierczakiem, który od stycznia 2022 odpowiedzialny jest za wzmacnianie kompetencji digitalowych agencji. (AMS)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Maksymilian Szyłkiewicz senior brand activation manager w L'Oréal
Maksymilian Szyłkiewicz awansował na stanowisko senior brand activation manager marki Kiehls (L'Oréal Luxe).
Szyłkiewicz jest związany z L'Oréal od sześciu lat. Zaczynał jako HUB digital manager, a od września 2020 roku pełnił funkcję HUB online brand manager, zajmując się markami oferującymi make-up (L’Oréal Paris, Maybelline New York, NYX Professional Makeup). Wcześniej pracował m.in. w McCann Worldgroup oraz Isobar Polska.
Na nowym stanowisku będzie odpowiedzialny za planowanie, kreację i realizację kampanii aktywacyjnych dla nowych konsumentów. (KAP)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Ośmiu nowych klientów Good One PR
Agencja Good One PR od początku roku nawiązała współpracę z ośmioma nowymi klientami. Są to: centrum handlowe Centrum Riviera, firma konsultingowa Kearney, producent multicookerów Instant Pot, parki rozrywki Julinek Park i Rabkoland, Biuro Informacji Gospodarczej, Fundacja Saventic oraz platforma dla freelancerów Useme.
Współpraca z Centrum Riviera jest wynikiem wygranego przetargu i potrwa do końca roku. Z Kearney umowa została podpisana na czas nieokreślony i również jest wynikiem wygranego konkursu ofert. Kontrakt z Insane Pot ma charakter projektowy i - podobnie jak w wypadku Rabkolandu - potrwa do 30 września. Biuro Informacji Gospodarczej jest klientem agencji od kwietnia, współpraca jest wynikiem przetargu.
Najnowszym klientem jest platforma Useme, która dołączyła do grona klientów agencji w maju. Umowa została podpisana na czas nieokreślony, a klienta pozyskano w ramach działań new business.
Całość działań dla Centrum Riviera, Instant Pot, Parku Julinek oraz Fundacji Saventic realizuje zespół konsumencki Good One PR, na czele z Iloną Rutkowską, PR account manager. Za działania PR dla Rabkolandu odpowiada Marta Paczka, senior account executive, a za działania dla Useme – Paulina Bartkowska, senior account executive. Z kolei za projekty Kearney oraz BIG InfoMonitor odpowiada zespół komunikacji B2B, którym zarządza Michał Zębik, senior account manager. Nad całością prac czuwa Ewelina Puławska, account director w Good One PR. (KAP)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Polski Holding Nieruchomości nowym klientem Re Agency
Agencja reklamowa Re Agency wygrała przetarg na kompleksowe opracowanie strategii marketingowo-sprzedażowej inwestycji realizowanej przez Polski Holding Nieruchomości.
Zadaniem Re Agency będzie przygotowanie nazwy, opracowanie identyfikacji wizualnej, przygotowanie i realizacja planu mediowego oraz wszelkie działania marketingowe związane ze sprzedażą nowej inwestycji w Bydgoszczy. (AMS)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Cezary Pazura i Ewa Kasprzyk w kampanii "Bankowcy dla CyberEdukacji"
Sektor bankowy w Polsce realizuje wspólną kampanię filmową "Bankowcy dla CyberEdukacji”, koordynowaną przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości we współpracy ze Związkiem Banków Polskich.
Celem kampanii ma być edukacja w zakresie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa finansów, zakupów online, ochrony tożsamości oraz uświadamianie na temat szans i zagrożeń związanych z aktywnością w cyberprzestrzeni.
We wspólne działania zaangażowane są największe banki w Polsce oraz eksperci, którzy opowiadają widzom o tym, jak ważne jest bezpieczeństwo w internecie. W tegorocznej edycji do grona ambasadorów kampanii (m.in. aktor Michał Piela, stand-uperzy Michał Kempa i Piotr Szumowski, satyrycy Artur Andrus i Grzegorz Halama czy dziennikarze Maciej Orłoś i Beata Tadla) dołączyli aktorzy: Cezary Pazura i Ewa Kasprzyk.
Kampania filmowa „Bankowcy dla CyberEdukacji” realizowana jest przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości, a patronuje jej Związek Banków Polskich. Kampanię finansowo i merytorycznie wspierają wszystkie największe banki w Polsce. Za realizację kreatywną odpowiada Monika Kondek z Warszawskiego Instytutu Bankowości.
Filmy są dostępne na stronach www.bde.wib.org.pl/multimedia, www.wib.org.pl/multimedia oraz na kanale YouTube Fundacji Warszawski Instytut Bankowości oraz na stronach Związku Banków Polskich. (AMS)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Monika Szyszka wzmacnia zespół agencji Kamikaze
Z początkiem czerwca Monika Szyszka dołączyła do zespołu agencji Kamikaze (Grupa Altavia) i objęła stanowisko strategy planner.
Szyszka dołącza do Kamikaze po pięciu latach spędzonych w MakoLab, gdzie przeszła drogę od junior media specjalistki do social media strategist. Wcześniej strateżka pracowała m.in. w redakcji magazynu "Purpose" i wydawnictwie Akapit Press. Ma doświadczenie w pracy z klientami z branży automotive, beauty, dom i wnętrze, farmacja oraz fintech.
W Kamikaze będzie odpowiedzialna m.in. za planowanie strategii działań marketingowych dla klientów agencji, analizę briefów i zapytań, analizę i ocenę efektywności realizowanych projektów. Wśród klientów agencji znajdują się m.in. Google, Semilac, Danone i Shell. (KAP)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Urząd poszukuje agencji do kampanii Made in Małopolskie
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego uruchomił konkurs ofert, w którym wyłoni agencję odpowiedzialną za realizację kampanii promocyjnej projektu Made in Małopolska.
Wybrana agencja podpisze kontrakt na sześć miesięcy. W ramach działań promocyjnych przygotuje materiały audio, wideo, materiały dla partnerów projektu, jak i materiały tematyczne do wykorzystania w działaniach digitalowych.
Projekt Made in Małopolska ma na celu wsparcie regionalnych firm, biznesów i inicjatyw społecznych. Zainteresowane agencje mogą składać oferty do 20 czerwca br. (KAP)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Hugo Polska wygrywa przetarg Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego
Hugo Polska wygrała konkurs ofert Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, więc opracuje i zrealizuje kampanię informacyjną dotyczącą działań Funduszy Europejskich na terenie województwa w latach 2014-2020.
Wartość podpisanej umowy to 630 tys. zł. Hugo Polska będzie odpowiedzialna za stworzenie kampanii, która zaprezentuje rezultaty wdrażania Funduszy Europejskich. W działaniach promocyjnych mają zostać wykorzystane wizerunki mieszkańców województwa. Kampania ma również pokazać założenia programu Funduszy na lata 2021-2027. Okres prowadzenia działań reklamowych to sześć miesięcy. (KAP)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Dwóch znanych polskich aktorów w reklamie Mattel Polska
Aktorzy Cezary Pazura i Janusz Chabior wcielili się w postaci He-Mana i Szkieletora w spocie reklamowym promującym figurki z serii Masters of the Universe produkowane przez spółkę Mattel.
Spot wykorzystywany jest w digital i mediach społecznościowych. Za kreację kampanii odpowiada agencja Coolective. Kampania ma na celu promocję limitowanej edycji figurek, które przeznaczone są zarówno dla dawnych fanów, jak i nowych widzów, którzy poznali He-Mana w związku z zeszłoroczną premierą "Masters of the Universe" na platformie Netflix. (KAP)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
BBC zmniejsza częstotliwość emitowania podcastów na temat wojny w Ukrainie
BBC podjęła decyzję o zaprzestaniu codziennych podcastów dotyczących wojny w Ukrainie. Ukrainecast będzie produkować kolejne audycje, jednak już z mniejszą częstotliwością.
"Produkowanie mniejszej liczby odcinków oznacza, że będziemy mogli raportować »w głębszy, bardziej znaczący sposób«" - przekonywał prezenter Gabriel Gatehouse, prowadzący programy razem z Victorią Derbyshire.
BBC News błyskawicznie uruchomiło codzienną serię Ukrainecast już 24 lutego br. - tego samego dnia, w którym Rosja rozpoczęła inwazję na Ukrainę, aby w każdy dzień powszedni analizować najnowsze wiadomości z wojny.
Podcast stał się jedną z trzech najczęściej słuchanych audycji w BBC Sounds w pierwszym kwartale roku, obok Newscast i The Coming Storm, dotyczących ruchu spiskowego Qanon w USA. Słuchalność zaczęła jednak spadać pod koniec pierwszego miesiąca wojny. (MAC)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Właściciel Złotych Globów i szef Hollywoodzkiego Stowarzyszenia Prasy Zagranicznej kupują Chelsea Londyn
Amerykańskie konsorcjum kierowane przez Todda Boehly, prezesa holdingu Eldridge oraz dyrektora generalnego Hollywoodzkiego Stowarzyszenia Prasy Zagranicznej (przydzielającego telewizyjne i filmowe Złote Globy), za 5,3 mld dol. (4,25 mld funtów) sfinalizowało przejęcie klubu piłkarskiego Chelsea Londyn.
Transakcja została dokonana pod warunkiem, że poprzedni właściciel klubu, rosyjski oligarcha Roman Abramowicz, nie dostanie ani funta. Jego udziały zostały wykupione za 3,1 mld dol. Kwota ma być przeznaczona na cele charytatywne - w tym ok. 2,5 mld na ofiary wojny w Ukrainie. Do tego 2,2 mld dol. - na rozwój klubu. Przejęcie jest uważane za największą tego rodzaju transakcję na rynku praw sportowych.
W skład konsorcjum oprócz Boehly'ego i Clearlake Capital Group wchodzą również Hansjörg Wyss, założyciel Fundacji Wyss oraz Mark Walter, współzałożyciel i dyrektor generalny Guggenheim Capital. Walter i Boehly są właścicielami klubów Los Angeles Dodgers (baseball), Los Angeles Lakers (koszykówka męska) i Los Angeles Sparks (koszykówka żeńska). Transakcja uzyskała wszystkie niezbędne zgody od rządu Wielkiej Brytanii, Premier League i innych władz. Zgodnie z warunkami umowy Boehly i Clearlake będą wspólnie sprawować kontrolę nad klubem. Zobowiązali się m.in. do przebudowy stadionu Stamford Bridge. Boehly będzie pełnić funkcję prezesa holdingu.
Konsorcjum Eldridge, na którego czele stoi Boehly, jest właścicielem MRC i Dick Clark Productions, producentów hollywoodzkich Złotych Globów. Boehly pełni funkcję tymczasowego dyrektora generalnego Hollywood Foreign Press Association, sprawującego pieczę nad nagrodami. Konsorcjum inwestuje w różne branże, w tym ubezpieczenia, zarządzanie aktywami, technologię, sport, media, nieruchomości i sektor konsumencki.
W zakończonym sezonie 2021/2022 Chelsea zajęła trzecie miejsce w piłkarskiej Premier League, była finalistą Pucharu Anglii i Pucharu Ligi Angielskiej, ale oba finały przegrała rzutami karnymi z Liverpoolem. Zmagania w Lidze Mistrzów zakończyła, przegrywając w ćwierćfinale z Realem Madryt. W roku 2021 wygrała jednak całą Champions League (zwyciężyła także w 2012 roku). Jest sześciokrotnym mistrzem i ośmiokrotnym zdobywcą Pucharu Anglii.
W roku 2003 właścicielem klubu został rosyjski miliarder Roman Abramowicz. Dwa dni po rosyjskiej inwazji na Ukrainę poinformował, że wycofuje się z zarządzania klubem. Jego aktywa w Wielkiej Brytanii zostały zamrożone. (MAC)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Po raz pierwszy ponad 50 proc. treści na Netflixie to produkcje oryginalne
Na koniec marca liczba tytułów oryginalnych i ekskluzywnych w amerykańskim katalogu Netflixa stanowiła ponad 50 proc. wszystkich dostępnych treści. Po raz pierwszy w historii firmy.
W innych krajach te proporcje się wahają, ale rynek amerykański uchodzi za najbardziej miarodajny, bo jest największy. Według badań firmy Ampere, obecnie w bibliotece Netflix US, oferującej ok. 7 tys. tytułów, znajduje się ponad 3700 filmów i sezonów seriali oznaczonych marką Original (tj. oryginalne i ekskluzywne).
Wśród głównych platform SVOD mających dłuższą niż kilkuletnią historię Netflix ustępuje tylko znacznie mniejszemu Apple TV+, jeśli chodzi o treści sygnowane marką Original. Jest daleko przed innymi, długoletnimi operatorami streamingu - Amazon Prime Video (9 proc.) i Hulu (4 proc.).
Treści Original od lat były głównym celem strategii Netflixa. We wrześniu 2016 roku, kiedy tytuły oryginalne i ekskluzywne stanowiły tylko 5 proc. amerykańskiego katalogu, ówczesny dyrektor finansowy David Wells postawił sobie za cel podział 50/50 - między oryginalne i licencjonowane tytuły - w ciągu najbliższych kilku lat. W 2021 roku wydatki Netflixa na produkcję treści oryginalnych osiągnęły najwyższy dotąd poziom - 6,2 mld dol. To dwa razy więcej niż u Disney+, który wydaje 2,8 mld dol.
Ampere szacuje, że do końca 2024 roku oryginalne produkcje dostępne w serwisie Netflix będą stanowić 75 proc. (MAC)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Disney+ w Grecji wystartuje na Vodafone TV
Disney+ wystartuje 14 czerwca w 42 krajach, w tym w Polsce. W Grecji widzowie otrzymają dostęp do serwisu dzięki platformie telewizyjnej Vodafone TV w ramach oferty podstawowej.
Abonenci Vodafone TV będą mogli oglądać Disney+ po wypełnieniu krótkiego formularza rejestracyjnego. Skorzystają z treści Disneya, Pixara, Marvela, Star Wars i National Geographic.
Vodafone TV w Grecji obejmuje 45 kanałów telewizyjnych, a także dostęp do serwisu HBO Max. Ofertę można przetestować za darmo przez miesiąc. Później ma kosztować 6,30 euro miesięcznie. W wariancie z dekoderem i rocznym zobowiązaniem to 8,50 euro za miesiąc.
W Polsce serwis Disney+ nie ma na razie partnera dystrybucyjnego. (MAC)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Tureccy dziennikarze protestują przeciw zaostrzaniu cenzury przez Erdogana
Siedem czołowych tureckich organizacji dziennikarskich wydało oświadczenie, w którym wyraża obawę, że projekt ustawy o dezinformacji może spowodować gwałtowne zaostrzenie cenzury i dławienie wolności mediów.
W oświadczeniu napisano, że ustawa została przygotowana za zamkniętymi drzwiami przez rządzącą Partię Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP), na której czele stoi prezydent Recep Tayyip Erdogan oraz Partię Ruchu Nacjonalistycznego (MHP). Teraz projekt musi przegłosować parlament.
Ustawa dodaje do kodeksu karnego nowe przestępstwo zatytułowane „publiczne rozpowszechnianie zwodniczych informacji” - grozi za to więzienie. Daje również administracji nowe uprawnienia do nakładania sankcji na media poprzez grzywny, zakazy reklam i ograniczanie rozpowszechniania.
"Jeśli ustawa stanie się prawem, wzmocni systematyczną cenzurę i autocenzurę w Turcji, zamiast walczyć z dezinformacją. Wzywamy do jej natychmiastowego wycofania, ponieważ ustawa medialna, która nie odzwierciedla poglądów dziennikarzy i organizacji dziennikarskich, nie może rozwiązać problemu dezinformacji” - brzmi tekst oświadczenia.
Organizacje odrzucają projekt ustawy, ponieważ przytacza ona pojęcia takie jak dezinformacja, fałszywe wiadomości, bezpodstawne informacje i zniekształcone informacje bez podawania definicji prawnych. Odnosi się również do niejasnych pojęć, takich jak bezpieczeństwo, porządek publiczny i pokój publiczny, "wielokrotnie używanych przeciwko dziennikarzom w sprawach o nękanie prawne, zapewniając sądowi kolejne przestępstwo do rozpatrzenia”.
Organizacje, które podpisały się pod oświadczeniem, to Turecki Związek Dziennikarzy (TGS), Turecki Komitet Narodowy Międzynarodowego Instytutu Prasowego (IPI), Stowarzyszenie Dziennikarzy, Stowarzyszenie Postępowych Dziennikarzy (PJA), Turecka Rada Prasowa, Haber-Sen i Stowarzyszenie Dziennikarzy Izmir (IGC). (MAC)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Rogers Communications wstrzymuje największą w Kanadzie fuzję
Koncern Rogers Communications wydał komunikat, w którym informuje, że pomimo zapowiedzi nie przystąpi do zamknięcia transakcji zakupu Shaw Communications za 20 mld dol. kanadyjskich (15,8 mld dol.). Najpierw musi zostać zawarte porozumienie z Biurem ds. Konkurencji.
Największa kanadyjska firma telekomunikacyjna nie zgadza się z wnioskami regulatora sugerującego odrzucenie umowy i będzie na drodze prawnej kwestionować orzeczenie. Firma jest otwarta na ugodę.
W połowie maja Biuro zablokowało największą w tamtym regionie fuzję ze względu na zagrożenie wprowadzenia monopolu. Zdaniem regulatora ogłoszone w marcu 2021 roku połączenie firm zagrozi konkurencji na kanadyjskim rynku telekomunikacyjnym i może uderzyć w klientów. Zastrzeżenia dotyczą zwłaszcza rynku komórkowego, na którym Rogers jest jednym z trzech równorzędnych największych graczy, a Shaw właścicielem czwartego co do wielkości operatora.
Rogers Communications to największa kanadyjska firma telekomunikacyjna i medialna, działająca głównie w dziedzinie komunikacji bezprzewodowej, telewizji kablowej, telefonii oraz internetu. (MAC)
Copyright Presserwis sp. z o.o.
Magazyn "Press" oraz Fundacja Grand Press organizują XVIII galę konkursu Grand Press Photo - 2 czerwca, godz. 20, Mazowiecki Teatr Muzyczny im. J. Kiepury, ul. Jagiellońska 26, akredytacje: zaproszeniaGPP@press.pl
Copyright Presserwis sp. z o.o.
![]() Polskie spółki mediowe przegrały z big techami wojnę nie tylko o użytkowników i wpływy z reklamy, ale też o zainteresowanie giełdowych inwestorów |
![]() Czym dzisiaj musi się zajmować redaktor? Ogłoszenia o pracy pokazują, że niemal wszystkim |

ISSN 1644-2547
Presserwis sp. z o.o.,
ul. J.H.Dąbrowskiego 75/66, 60-523 Poznań
Regon: 630944696
Numer KRS: 0000316953
Numer NIP: 7791744917
ING Bank Śląski 19 1050 1520 1000 0023 5259 1925 PLN
Adres redakcji:
ul. Świętokrzyska 30/150, 00–116 Warszawa
redakcja@presserwis.pl, tel. +22 33 48 333
Biuro reklamy:
reklama@presserwis.pl, tel. +61 861 66 14
Prenumerata:
prenumerata@presserwis.pl, tel. +61 861 66 14
Administrator:
admin@presserwis.pl